Associació Asperger del Camp de Tarragona

  • Aumentar fuente
  • Fuente predeterminada
  • Disminuir fuente

Qué es el Síndrome de Asperger?

Definición

El Síndrome de Asperger (SA) es un trastorno del desenvolupamiento con base neurobiológica que conlleva la alteración de distintas áreas del desenvolupamiento de la persona.

  • Estas alteraciones son cualitativamente distintas en cada individuo y en cada momento evolutivo, y persisten a lo largo de toda la vida.
  • En mayor o menor medida, dificultan la capacidad de la persona para relacionarse con otros y configuran algunas de las caracetrísticas de su conducta.
          
Capítulo de Arthur en el que George

conoce a Karl, un niño con

Síndrome de Asperger

 

 

 

 

 


El Síndrome de Asperger se incluye dentro de los Trastornos del Espectro Autista (TEA). Este concepto abarca toda una serie de trastornos que se inician en los primeros años de vida y que se situan en un continuo de síntomas de distinta severidad. Los TEA se caracterizan por la alteración grave de diferentes áreas del desenvolupamiento
:

 
  • Alteración cualitativa de la relación social.
  • Alteración cualitativa de la comunicación.
  • Presencia de comportamientos, intereses y actividades restrictivas, repetitivas y estereotipados.

Característiques

Les persones amb SA tenen un desenvolupament cognitiu normal en la majoria de casos i capacitats excepcionals en àrees específiques. La seva discapacitat no és evident, només apareix en l’àmbit del comportament i relació social. Segons Gillberg (1991) i Rivière (1996), presenten alguns d’aquests símptomes:

Relació i interacció social recíproca

Té dificultats per relacionar-se amb els seus companys i sovint falta de desig o interès per fer-ho. La comunicació amb els altres no és recíproca, costa que hi hagi un intercanvi. Quan es relaciona amb els altres la seva forma de comportar-se i d’expressar les emocions sembla estranya. Li resulta difícil entendre les normes socials (per exemple: saludar a algú i preguntar-li com està abans d’explicar-li alguna cosa) i les regles dels jocs. Per ell/ella també és difícil saber com ha de comportar-se en els diferents contextos i adaptar-se a ells. Entendre les intencions dels altres sovint és un gran problema, sobretot quan aquestes no són massa clares.

Comportament, interessos i activitats

La seva forma de pensar i comportar-se és molt inflexible i li costa molt adaptar-se als canvis. Els seus interessos i activitats són molt restrictius i tendeix a repetir-los. Té actituds perfeccionistes i sovint se centra en parts d’objectes, accions, situacions o activitats, sense detectar la seva totalitat. Algunes de les seves activitats es converteixen en rituals sense significat aparent. Acostuma a crear rutines sobre alguns aspectes de la seva vida en el seu dia a dia i a imposar-se-les a ell i als altres.

Parla i llenguatge

La seva forma de parlar és superficialment perfecta i molt formal, però inexpressiva. Té alteracions en la melodia i el to de la veu. Li resulta complicat entendre expressions ambigües amb doble sentit o frases fetes perquè la seva forma d’entendre el llenguatge és literal. Sovint, també té problemes per saber de què parlar amb els companys i per adequar-se a la conversa.

Comunicació no verbal

La seva mirada és peculiar i rígida. Quan parla amb els altres fa servir pocs gestos expressius (corporals o facials) de manera natural. Els seus gestos sovint no s’ajusten a la situació o no tenen el significat que pretén donar-los-hi.

Coordinació motora

Des de ben petit té un retard en l’àrea motriu o alteracions en proves de neuro-desenvolupament. És una mica maldestre, li costa cordar-se les sabates, jugar a pilota, fa mala lletra i té poca traça en els esports. Això és degut a alteracions en la coordinació motora i en la motricitat fina i gruixuda.


Diagnòstic

La detecció i el diagnòstic precoç de la Síndrome d’Asperger resulta fonamental alhora de donar una resposta ajustada a les necessitats específiques de l’infant i ha de ser realitzat per part d'un equip professional. Una intervenció terapèutica ajustada i global –que tingui en compte els diferents entorns del nen– contribuirà a un millor pronòstic en l’evolució del trastorn.

 


 REFERÈNCIES

Data de publicació 9/03/2011

 

Calendario

Agosto 2017
L M X J V S D
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Properes activitats

Sin eventos

Buscar

Zona privada

logo_asper